GMing Styr Spillet

Karakterers baggrunde, Åbne, Lukkede og Twisten

Forleden dag havde jeg en meget inspirerende samtale med min GM-Buddy Andreas, som sagde noget, der fik mig til at stoppe op og tænke. Vi talte om det her med spillernes baggrundshistorier, et emne som vi har snakket rigtigt meget om, både med et GM perspektiv og med et karakter perspektiv.

I denne samtale var vi kommet ind på nogle forskellige baggrundshistorier, som vi lige nu har i vores spil, fordi jeg, igen igen, havde en ide til hvordan jeg lige kunne optimere min karakter, og snakken kom derfor hen på baggrundshistorien for karakteren. Derfra udvidede snakken sig til mere generelt, og Andreas sagde noget meget intelligent, at baggrundshistorier generelt kan opstilles på et kontinuum, hvor der i den ene ende er de helt lukkede baggrundshistorier og i den anden ende de helt åbne.

Jeg må nok hellere lige forklare hvad der menes med åbne og lukkede.

De åbne baggrundshistorier er der hvor der er flere ‘tråde’ i historien som ikke er afsluttede og som derfor kan flettes ind i kampagnen, hvis GM ønsker det. Det kan fx være paladinen som har hørt en guddommelig stemme i en drøm, som har givet ham hans formål, men hvor paladinen ikke ved, om det er en good-alignen deity eller om han manipuleres af andre magter.
De helt åbne er dem hvor intet er løst og hvor alt potentielt set er noget der kan bruges i kampagnen og derfor er åbent for videre fortælling.

De lukkede baggrundshistorier er så det modsatte. Det er baggrundshistorier hvor alle ‘tråde’ er klaret i baggrundshistorien og der derfor ikke rigtigt er noget for GM, at bruge i sin kampagne. Den klassiske, som jeg tror de fleste GM’s har mødt, er den voldsomme barbar hvis familie og stamme blev myrdet af en eller anden magt, og som i sin baggrundshistorie finder morderne og dræber dem alle, og nu bare er her, sådan bare fordi.
De helt lukkede er de baggrundshistorier hvor absolut alt er afklaret i baggrundshistorien og der ingen løse ender er.

De fleste baggrundshistorier ligger et eller andet sted omkring midten, men særligt Andreas er mester i at lave baggrundshistorier som er meget nær ved fuldstændigt åbne, hvilket jeg må indrømme, er meget inspirerende for en GM, fordi han formår at gøre det åbent, meningsfuldt og stadig kort, så man som GM ikke skal huske 14 siders baggrundshistorie, med 52 mulige løse ender.

Og her var det så, at Andreas sagde noget interessant.

Hvad nu hvis man som GM, med en spiller der helt har lukket sin baggrundshistorie, lavede Twistet. Han forklarede, at man kunne tage den her helt lukkede baggrundshistorie, også vende den på hovedet for spilleren, som ellers havde skrevet den så alt var afklaret og lukket. Det kunne fx være, den tidligere nævnte paladin, som hele tiden havde troet at hans gud var en af de good-alignen og havde skrevet det ind i hans baggrundshistorie, og bygget hele sin karakter på det her, men så i løbet af spillet fandt han ud af, at guden slet ikke var en gud, men en djævel som havde manipuleret ham, og de ting han troede han havde gjort i godhedens navn, i virkeligheden var ret onde, gik ud over uskyldige og faktisk mest af alt, fremmede denne djævels sag.

Hverken mig eller min GM-Buddy har rigtigt prøvet det her med Twistet endnu, men det er helt sikkert noget jeg gerne vil prøve i mine spil. Jeg forestiller mig, at det kan give noget rigtigt godt rollespil. Jeg kunne dog også forestille mig, at det kunne få nogen spillere til helt at opgive deres karakter, så det er nok vigtigt, at man som GM er ret sikker på, at den spiller man gør det imod, også kan, og vil, rollespille det, så man ikke som GM, kommer til at ‘dræbe’ en karakter.

Hvad tænker du om det her med åbne, lukkede og twistet ift. karakterers baggrundshistorier, og har du prøvet, at en GM lavede twistet i en kampagne?

Skriv gerne dine tanker og ideer, og del gerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *