GMing Styr Spillet

Kontroller Dine Spillere med Rammesætning

Her i sidste uge havde vi vores sædvanlige spil, eller det sædvanlige spil, som har holdt en lang pause, og nu blev taget op igen. Det vil sige, at vi før i en periode havde manglet en mand, så jeg havde kørt mit spil, indtil vi igen kunne genoptage det her spil.

Nå men, det gjorde så, at vi var 5 spillere allerede fra start, hvor vi plejer at kunne samle 3-4 spillere, i mit spil.

Så lidt inde i spillet får vi endnu en spiller, på en helt genial måde.

Det som sker er, at vi spiller hos en kammerat, hvilket vi har gjort længe, og der er det normalt at hans kone vimser lidt rundt, hvilket vi alle har vænnet os til, og det gjorde hun så også på denne dag. Der sker så det i spillet, at vi kommer til en kro og i kroen er der den her divine agtige kvinde, og en af drengene går rask over til kvinden, og spørger hende om noget alla, “Hva så”, og til svar, svarer konen som har vimset omkring os: “Ikke så meget”. At se min ven, den her store og veltrænede tømrermester, fuldstændigt miste fatningen og sidde med et helt forfjamsket og forvirret udtryk, var simpelthen fantastisk, genial intro, også var vi pludselig 6 spillere.

Se det er vi jo ikke vant til, og det blev da også mere og mere tydeligt i spillet, at det er anderledes at få et spil til at glide, når man er 6 spillere, end når man er 3-4 spillere.

Det første der skete var, at gruppen var noget fragmenteret i spillet. Vi havde lige mødt en kæmpe modbydelig grøn drage, som havde decimeret gruppen og 2 var døde. Vi andre 3 var taget til fange og på mystisk vis bragt til den her kro, på den anden side af verden. Derfor var der noget intro der skulle klares, og vi skulle finde sammen til en gruppe. Her var introen lidt blød i det, hvilket plejer at være fint og giver en masse sjov rollespil, men når vi er 6 spillere, som alle har noget at sige, så tager det bare sindssygt lang tid, og der opstod også meget mistro mellem karaktererne.

Her kom jeg så til at tænke på begrebet rammesætning, som er meget brugt indenfor psykologien, og simpelthen handler om; at den som har det største ejerskab for den kontekst man er i, fx i rollespil er det altid GM, kan bruge rammesætning til, at lave en klar ramme som deltagerne kan agere indenfor, for at undgå forvirring, splittelse og for at give et optimalt udbytte, ud fra den målsætning som fx GM har.

Derfor tænkte jeg over et princip, som jeg vil prøve at teste:

Jo flere spillere, jo mere rammesætning er påkrævet.

Faktisk kunne det her også gælde for alle mulige andre situationer, hvor der er noget en gruppe er samlet om, og princippet kunne lyde mere alment gældende:

Jo flere deltagere, jo mere rammesætning er påkrævet.

Når jeg siger rammesætning så mener jeg, at den som er den mest ansvarlige for situationen og for at styre situationen, skal fortælle deltagerne hvad der skal ske i denne situation, hvad de kan agere indenfor og hvad de ikke skal gøre, ud fra en given målsætning.

Indenfor rollespil er det fx at GM fortæller spillerne hvilket område spillet foregår i, hvad de ved, hvorfor de er sammen som gruppe, hvad deres fælles mål er, hvad de må og ikke må (fx ift love og regler i landet) etc., ud fra hvordan GM gerne vil have, at spillet skal være.

Og det handler også om at afgrænse mulighederne for spillerne i situationer, hvor GM har en målsætning, det kunne fx være, at en GM gerne ville have en harmonisk gruppe i sit spil, og at GM så i introduktionen af spillerne for hinanden, var meget rammesættende med at skabe et fælles mål og fortælle spillerne hvordan deres karaktere havde det med hinanden (“du kender ham fra din fortid, han er dejlig gut”), hvilket sandsynligvis ville give mindre splittelse i en gruppe og samtidig hurtigere samle gruppen, og sætte dem i gang med selve eventyret.

For at dette indlæg ikke bliver for langt, så har jeg uddybet begrebet rammesætning og hvordan det kan bruges i rollespil, her.

Så det var noget af en interessant session for mig. Og nu glæder jeg mig til, at prøve princippet i de følgende spil, og se om det giver en forskel. Jeg vil i hvert fald tænke meget mere over rammesætningen ift antallet af deltagere, næste gang jeg skal forberede rollespil.

 

Skriv meget gerne dine tanker og erfaringer i kommentarfeltet.

 

Og tak for din tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *