Encounters GMing

Skab Super Encounters af Alle Slags

For mig er interessante encounters en af de vigtigste elementer i rollespil, og alligevel fanger jeg tit mig selv i, at lave den samme type encounters igen og igen, og falde tilbage i de gamle vaner, ift. at skabe encounters.

Som GM synes jeg godt det til tider kan være krævende, at skulle finde på nye spændende og varierede typer af encounters til mine spillere, og tit når jeg sidder og skal forberede, så kan jeg have svært ved, at komme med ideer til andre typer encounters end de mere gængse med kamp, fælder og døre (ja i vores spil er døre ofte det, som giver de allermest tidskrævende encounters, og vi ved allesammen godt, at det ofte er lidt skørt, men alligevel skal alle døre lige undersøges for samtlige konstruktionsfinesser, fælder og potentielle farer.

Dette dog medmindre vi har de befriende krigere med, som bare sparker døren ind, og skider på fælder og andet skadeligt).

Når jeg er GM, så er det helt centralt for mig, at alle encounters jeg sætter mine spillere igennem skal være forskellige og jeg prøver altid, at skabe et element af spænding i hvert eneste encounter. Og med det fokus, så kræver det ofte en del omtanke, at lave encounters og jeg kæmper til tider med det, for de nytænkende ideer er ikke altid lige ved hånden.

Så får at hjælpe mig selv med, at huske alle de mange forskellige slags encounters man kan lave, så har jeg lavet en liste med en masse forskellige typer af encounters (se nederst).

Min ide med listen er, at når jeg så kører lidt død i ideer til noget nyt eller bare som inspiration, så læser jeg listen igennem og ser om ikke der kommer noget inspiration til at lave et spændende encounter. Jeg tænker også over, om jeg kan blande nogle af typerne, så jeg på den måde, kan få alle karakterers styrker i spil og på den måde forhåbentligt, gøre så mine spillere har det super sjovt og er engagerede i spillet.

Listen her er et ‘work-in-progress’ og du må meget gerne komme med dine ideer og kommentarer, for der er sikkert mange mange flere typer af encounters man kan lave, som jeg bare ikke lige kan komme i tanker om.

Her min liste og jeg håber, den kan være en inspiration.

 

GM Ideer til typer encounters

Combat

  • Difficulty
  • Primarily Melee
  • Primarily Ranged
  • Primarily Spellcasters
  • Capture or kill
  • Being captured
  • Enemy flying/out of reach
  • Terrain advantage
  • Terrain disadvantage
  • with traps
  • few choices
  • many choices
  • choices could be: Terrain, decorations, furniture, levels of height, etc.
  • Some fight some do something else, or loose fight.
  • In combat puzzle’s, like has to kill in special sequence, kill only one etc.
  • Mounted, in vehicles, etc.

Chase

  • Something chasing PC
  • PC chasing something
  • Stop something before X happens
  • Slow down something or else X happens
  • Many/more ways to chase after or run from
  • Get away/out before something happens
  • Chase in something, using creatures or vehicles etc.

Puzzle

  • Riddles to pass/get/open/weaken/power/strengthen/
  • Special Sequences before X happens/is possible
  • Special sequence or else X happens
  • Wheel of fortune for good/bad/damage/something happens/summoning
  • Put something together, figure something out,
  • More small puzzles/things to do before X happens/is possible/opens
  • Choices, can only choose x possibilities out of more choices.

 

Trap

  • Trap type, damage, control, slow, kill, puzzle, paralyse, summon, lock, alarm.
  • Terrain trap.
  • Trap within encounter or other.
  • Trap to get extra, but not necessary to overcome.
  • Trap as locked area, thing, has to do something to open/avoid, or can try and manipulate to avoid the other thing has to do.
  • Trap triggers with puzzle, sequence, wrong answer, riddle, combination.
  • Trap that gives some information about the maker/inhabitant of the place it is set.

 

Talk

  • Persuasion, deception, intimidation or similar to get what wants or needs.
  • Possibility to talk instead of other like combat, puzzle, trap etc.
  • Cut scene talk, to get possibility for other outcome, information, flavour, character development, story etc.
  • Talk as end of other encounter, deal, prisoner, hostage, information etc.
  • Leads to riddles etc. but opportunity to talk first/within/after.
  • Establish power hierarki.
  • Cut scene story element or other one-way communication.
  • A show-like performance to establish character, enemies, possibilities, rules of something etc.

 

Sneak

  • Avoid detection by stronger foe to get something needs or wants.
  • Sneak to get advantage in following encounter, dungeon, element, story.
  • Avoid detection to get something from authority, ruler or other higher might.
  • Infiltration, covert obs, assassination, capture, guerilla tactics, ambush etc.
  • Sneak to kill
  • Sneak to capture
  • Sneak to get

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *